چگونگي تأثير حركتهاي يوگا در كاهش فشار خون بالا

نوشته شده در موضوع فشارخون در 27 جولای 2016

 

نوشته دكتر پل جرارد
27 مي 2011
93d46 sstt1 چگونگي تأثير حركتهاي يوگا در كاهش فشار خون بالا
استرس بر سلامتي افراد از لحاظ احساسي، جسمي و روحي-رواني تأثيرگذار است. اين عامل در كنار عوامل ديگر مي تواند خطر پيشرفت بيماري فشار خون يا فشار بالا را افزايش دهد. بيماري فشار خون نتيجه افزايش فشار در شاهرگهاي انسان است. تكنيكهاي يوگا از قبيل تن آرامي (ريلكسيشن) و تنفس عميق مي توانند با دربرداشتن اثرات مثبت، فشار بالاي خون را كاهش دهند.
96369 sstt2 چگونگي تأثير حركتهاي يوگا در كاهش فشار خون بالا
البته مسئله همواره به همين شكل نيست، افزايش فشار خون اغلب نتيجه فعال شدن واكنش «جنگ و گریز» است. استرس مزمن موجب انقباض عضلات و تنگي رگهاي خوني مي گردد كه اين امر به فشار خون بالا منجر مي شود. تمرين منظم هر سبك از يوگا مي تواند رهايي عضلات و معكوس كردن اثر فشار بالا در گردش خون را سبب گردد. تمرين منظم يوگا علاوه بر اثرگذاري مستقيم بر كاهش فشار خون، از خطر عاملهاي مسبب بيماري فشار خون نيز مي كاهد. چاقي مفرط يك عامل مخاطره آميز است. تمرين منظم هاتايوگا و پايبندي به سبك زندگي يوگايي كاهش وزن و فشار خون را موجب مي شود.
96369 sstt3 چگونگي تأثير حركتهاي يوگا در كاهش فشار خون بالا
تمرين تكنيكهاي تنفسي (پراناياما) به آرام سازي فرد كمك كرده و از آنجا كه اكسيژن بيشتري وارد جريان خون مي شود، اثرات استرس بر بدن كاهش مي يابد. آنگاه تنفس عميق موجب كاهش فشار خون مي گردد. تمركز آگاهانه بر دم و بازدم توسط فراگيرنده يوگا، ذهن را از رويدادهاي تنش آور دور كرده و كاهش اضطراب و استرس را موجب مي شود. از آنجا كه فرد دم را با يك حفره بيني گرفته و با حفره ديگر بيني بازدم انجام میدهد، مي توان گفت تكنيكهاي تنفس تناوبي با بيني به آرام سازي بدن و ذهن كمك مي نمايد.
96369 sstt4 چگونگي تأثير حركتهاي يوگا در كاهش فشار خون بالا
تمرين وضعيتهاي يوگا مي تواند حالات عميق آرامش و صلح دروني را به دنبال داشته باشد. هنگامي كه فرد از انقباض عضلات به رهاسازي آنها تغيير حالت مي دهد، بدن خود را با وضعيت ذهني آرام هماهنگ مي كند. اين تمرين به ايجاد تمركزي بدور از نگراني مي انجامد. تنفس يوگي نيز بطور مستقيم مرتبط با وضعيتهاي يوگا است كه آرام سازي بيشتر بدن و ذهن را موجب مي شوند. وضعيتهايي از يوگا كه در كاهش فشار خون مفيد هستند، عبارتند از: سگ سر پائين (تا نيمه)، پيچ ستون فقرات (تا نيمه)، وضعيت گربه وجمع کردن زانو در سینه
d9982 sstt5 چگونگي تأثير حركتهاي يوگا در كاهش فشار خون بالا
حركتهايي از يوگا مانند سلام بر خورشيد (سوريا ناماسكار) تأثيري انرژي بخش و آرام كننده بر بدن داشته و كاهش اثرات استرس بر بدن (و كاهش فشار خون) را موجب مي شود. هنگامي كه فرد بر تنفس و ترتيب حركات يوگا تمركز مي كند، استرس به نحو مؤثري كاهش مي يابد. تمرين سلام بر خورشيد در طول ساعات صبح به دلايل بسياري سفارش شده است. اگر از ديدگاهي صرفا پزشكي و علمي به حركات يوگا مانند سلام بر خورشيد بپردازيم، هدف كلي مورد اغماض واقع مي گردد.
d9982 sstt6 چگونگي تأثير حركتهاي يوگا در كاهش فشار خون بالا
بياييد بخاطر شك گرايان علمي به تجزيه و تحليل تمرينهاي يوگا با حركات متوالي به منظور دريافت اثرات درماني ميدان بيشتري بدهيم. حركت سلام بر خورشيد، وينياسا يوگا و سلام بر ماه (چاندرا ناماسكار) با افزايش ميزان اكسيژن موجود در خون، اثري مثبت را براي تمام بدن به دنبال دارند. اين در حالي است كه انجام منظم هر تمرين ديگري (مثلا دو يا سه مرتبه در طول هفته) براي «كالري سوزاندن» بطور جدي، كافي نخواهد بود. با اين وجود برگزيدن سبك زندگي يوگايي، فرد فراگير را به انتخابهاي سالم ملزم مي نمايد و اين امر به دليل تغييري دروني است كه در ذهن صورت مي پذيرد. اين تغيير مي تواند در رده تمرين يوگا قلمداد گردد.

به منظور كسب اطلاعات بيشتر پيرامون دوره هاي آموزشي مربيان يوگا به اين آدرس مراجعه نماييد:
http://www.aurawellnesscenter.com/store/Teacher-Courses/

مترجم: سارا آشيان

Article source: http://navayoga.com/articles_more.php?id=1338_0_4_0_C

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code